Om yogan

Yoga förbättrar vår grundläggande balans; fysiskt, mentalt och emotionellt. Den höjer vår energi och ökar vår medvetenhet samt förbättrar rörlighet, muskelstyrka, hållning och kroppskännedom. Yogaträningen påverkar hela kroppen på många olika nivåer samtidigt; andning och lungor, muskulaturen, matsmälningsapparaten, körtel-, lymf- och nervsystemet och hjärnan.

Vi erbjuder flera olika sorters yoga i olika temperaturer. Du kan läsa mer om de olika sorterna nedan. Vi rekommenderar att ni provar så många olika sorter som möjligt då de är ett mycket bra komplement till varandra. Vi behöver dessutom både aktivering och återhämtning samt variation.

Alla klasser passar nybörjare eftersom att alla alltid utgår från sina egna förutsättningar, fysiskt och mentalt, och sin dagsform. All yoga handlar om att lyssna på sin egen kropp och anpassa poserna till hur det känns i kroppen och sinnet just idag, långt bort från prestation och jämförelse.

Hot Yang – är hot yoga och vår varmaste klass, liknande Bikramyoga (men lite svalare och oftast lite kortare). Vi utför 26 olika poser och 1-2 andningsövning i ca 35° värme. I 60 min-klasserna gör vi ett set av varje pose och i de längre klasserna gör vi två set av vissa poser. Det är samma poser och samma ordning varje gång och vi gör en pose i taget och har en kort paus mellan varje pose. Värmen gör att vi blir mjukare och får en bättre och säkrare stretch för muskler, leder och bindväv. Vi minskar riskerna att skada oss eftersom vi är varma och värmen gör även att en utrensningsprocess startar där vi svettas ut toxiner (gifter), dessutom tränar och stärker vi hela kroppen, inklusive hjärta och lungor. Det är en väldigt nybörjarvänlig klass eftersom att vi gör en pose i taget innan vi har en kort paus för att sen gör nästa pose.

Varm Vinyasa – är en dynamisk yogaform. Här rör vi oss mer i ett flöde. Vi kopplar samman rörelser med andning och använder andetagen som ledsaga. Vi börjar klassen med landning och ev någon pranayama (andningsövning) eller meditation. Vi fortsätter sen med variationer på solhälsningar för att fortsätta värma upp kroppen. Vilket följs av stående, sittande och liggande sekvenser och poser. Sekvenserna och poserna i dessa klasser kommer att variera. Det är olika fokusområden/teman från klass till klass. Salen är uppvärmd till ca 30°.

Varm Yin – yin är motpolen till yang. I stillhet stannar vi länge i varje pose. De flesta poser utförs sittande eller liggande. I Yinyoga fokuserar vi på att slappna av i musklerna så mycket som möjligt. Det gör att vi får en djupare stretch och på så vis stärka vår bindväv, leder, ligament, senor, skelett och fascia. Vi får bort låsningar, blockeringar och hjälper kroppen att skapa/behålla ett så fritt flöde som möjligt. Yinyoga är ett väldigt bra komplement till all annan mer dynamisk träning. Salen är uppvärmd till ca 25°.

Yin & Yangyoga – I detta pass blandar vi det bästa från yin- och yangyogan. Vi börjar lugnt och långsamt sen gör vi några mer dynamiska yangposer och flöden i mitten av klassen där vi aktiverar och stärker upp och sen avslutar vi med några yinposer där vi stannar lite längre i varje pose. Vi balanserar, stretchar och stärker. Inga förkunskaper krävs, alla är välkomna. Kom som du är, gör vad du kan och hitta lugnet. Salen är uppvärmd till 30°.

Kundalini – är en mjuk och samtidigt kraftfull yogaform som ger snabb effekt och som balanserar vårt energisystem. Vi kombinerar enkla rörelser med andning.
 De flesta kroppsställningarna i kundaliniyoga är relativt lätta att utföra. Du behöver inte vara vig eller i fysisk toppform för att kunna göra kundaliniyoga.
Fokus ligger på den mentala och andliga delen av yogan.
Salen är uppvärmd till ca 25°.

Terapeutisk Yoga – En lugn men effektfull yogaklass där vi utför poser i ett långsamt tempo och anpassar poserna till just din kropp och dagsform. Vi fokuserar på självläkning men även förebyggande av skador genom att balansera, stärka och mjuka upp. Passar speciellt dig som upplever att du har fysiska begränsningar, smärta eller skador. Salen är uppvärmd till ca 25-26°.

Strong Flow – En komplett yogaklass för dig som vill bygga styrka, flexibilitet och uthållighet. En dynamisk och varierad klass med en blandning av flöde och statiska poser. Klassen bygger på Vikasa (Evolution) Yoga metodiken. Salen är uppvärmd till ca 30°.

Restorative Yoga – en yogaform med syfte att ge kroppen djupavslappning, återhämtning, vila och läkning. Översatt till svenska betyder Restorative återhämtande och det är precis vad denna form av yoga handlar om – återhämtning. Målet är att kunna slappna av och släppa taget helt och fullt för att låta kroppen kunna fokusera på att vitalisera sig. Detta uppnås genom behagliga yogapositioner som är helt utan ansträngning för kroppen och som hålls länge, oftast mellan 6-10 minuter men ibland upp till 20 minuter. Fokus är att nå en så djup avslappning som möjligt, vilket kan vara svårare än vad man tror. Förutom att slappna av lättare sägs Restorative Yoga ge bättre sömn, stärka kroppens alla system och motverka olika stressymptom. Precis som Yinyogan passar Restorative Yoga alla och är ett bra komplement till all annan träning och även andra yogaformer. Det som skiljer Yinyogan från Restorative Yoga är främst aktiviteten – i Yinyogan eftersträvas en passiv stretch, medan man i Restorative Yoga inte stretchar alls – målet är helt enkelt att slappna av. I Restorative Yoga håller man positionerna ännu längre just för att man ska få möjlighet att slappna av så att kroppen får chans till återhämtning. Positionerna är också mjukare än i Yinyoga och vi jobbar mer med flödena i kroppen istället för bindväven. Man strävar efter att ha det så bekvämt som möjligt och använder därför många yogatillbehör så som bolster, block och filtar som stöd. Eteriska oljor kan förekomma på klassen. Salen är uppvärmd till ca 25-26°.

 

 

Följande klasser nedan kommer finnas i schemat då och då och beroende på efterfrågan. Så om det är någon av dessa klasser du vill prova eller saknar, maila oss eller lämna en lapp i förslagslådan i receptionen.

Morgonyoga – är en klass lite tidigare på morgonen. Det är en delvis dynamisk klass men i ett lite lugnare tempo där vi försiktigt väcker kroppen med meditations- och andningsövningar, några lugna solhälsningar och några enklare utvalda asanas (poser). En perfekt start på dagen och en klass som verkligen passar alla åldrar och nivåer. Salen är uppvärmd till ca 30°.

MediYoga – (medicinsk yoga) är en lugn och djupverkande yogaform där andningen är central. Den har sitt ursprung i Kundaliniyogan. Det är enkla, mjuka och inkännande kroppsövningar/positioner, effektiv andnings- och koncentrationsteknik, avslappning och meditation. Yogapassen är utformade så att alla, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna utöva dem. Övningarna utförs mestadels sittandes och liggandes. Salen är uppvärmd till ca 25°.

 

Intro klass – Kommer finnas i schemat ett par gånger per termin, och kommer vara som en kort introduktion till yogan i allmänhet och Trosa Hot Yogas yogaformer i synnerhet. Vi kommer både berätta om yogaformerna men man kommer även få prova på tre av yogaformerna; Hot Yang, Varm Vinyasa och Varm Yin. Intro-klassen är en gratis yogaklass och framför allt tänkt till er som är nya till studion och hot yogan. Salen är uppvärmd till ca 30°.

Guidad/Öppen Meditation – I dagens snabba och prestationsfokuserade samhälle behöver vi alla tid för inre stillhet och reflektion. Kom och meditera tillsammans med oss och upptäck vad meditation kan göra för ditt välmående. Vi kommer ha både guidade och öppna meditationsklasser. De öppna innebär att det är tyst meditation där vi sitter tillsammans i tystnad men ändå får fördelarna av att vara fler som mediterar tillsammans. Alla meditationsklasser ingår i periodkorten och kostar 50kr/klass för drop in och de med klippkort. Salen öppnar ca 15 min innan klassen börjar och det kommer vara ca 25-33° i salen beroende på vilken klass som är efteråt. Man behöver inga förkunskaper bara ett öppet och nyfiket sinne. Varmt välkomna!

Yin for Insomnia – En klass lite senare på kvällen, speciellt för dig som lider av sömnproblem. Samma typ av klass som Varm Yin, men med fokus på poser som förbereder kroppen för sömn. Vi utför ett fåtal poser och stannar lite längre i varje pose, i stillhet. Vi utför poser som bla stimulerar melatoninutsöndringen i kroppen, melatoninet talar om för kroppen att det är dags att sova. Vi aktiverar även det parasympatiska nervsystemet (lugn och rosystemet) som innebär att hjärtverksamheten minskar, nivåerna av stresshormoner sjunker, “må-bra”-hormonet oxytocin ökar, matspjälkningsapparaten stimuleras och kroppens egna läkningsprocesser förbättras. Salen är uppvärmd till ca 25°.

Slow Flow – En dynamisk yogaklass i ett lite lugnare tempo och med ännu mer fokus på närvaro, grundning och andning. Vi lyssnar på kroppen och följer vårt egna andetag. Flödena är inspirerade av Viryayoga som är en yogaform framtagen av Nordiska Yogainstitutet och som är speciellt anpassad till nordiskt klimat och kultur.
Salen är uppvärmd till ca 30°.
Tyst Hot Yang – Samma klass som Hot Yang men klassen utförs under tystnad och passar de som känner sig trygga med Hot Yang-serien och de olika poserna. Det står en lärare längst fram i salen och yogar så att man vet vilken pose man ska göra och hur länge man ska hålla varje pose. Så alla yogar tillsammans med läraren som tyst guide. Du behöver inte känna att du ska ‘klara’ alla poser, utan som vanligt yogar vi utifrån egen förmåga och dagsform, långt bort från prestation och jämförelse. Det spelar ingen roll hur långt/djupt vi går i poserna utan det viktiga är att du vet hur du ska utföra posen på ett säkert sätt för din kropp. Salen är uppvärmd till ca 35° och passar de som känner till Hot Yang-serien och har tagit en vanlig Hot Yang-klass minst 5-6 gånger. Fråga gärna om du känner dig osäker på om du är redo eller ej.

 

Varm Pilates – En kombination av styrka och stretch i ett dynamiskt flöde. Övningarna genomförs i ett lugnt och kontrollerat tempo med mjuka och långsamma rörelser. Fokus är hela tiden på andning och kroppsplacering. Andningen leder rörelsen. I alla övningar tränar vi flera muskelgrupper samtidigt. I Pilates utför vi övningarna liggandes och sittandes på matta. Rörelserna stimulerar muskler, senor och organ och är avsedda att stärka kroppen, förbättra styrkan, flexibiliteten, balans, hållning och koordination. Pilates är bra för alla oavsett ålder eller träningsbakgrund. Salen är uppvärmd till ca 30°.

Hot Yogalates – En kombination av yoga, pilates, styrka och stretch i ett dynamiskt flöde. I yogalates utför vi solhälsningar, vinyasaflöden och stående hotyang-poser i kombination med klassiska pilatesövningar. Rörelserna stimulerar muskler, senor och organ och är avsedda att stärka kroppen, förbättra styrkan, flexibiliteten, balans, cirkulation, hållning och välbefinnande. Yogalates är bra för alla oavsett ålder eller träningsbakgrund. Salen är uppvärmd till ca 35°.