Om yogan

Yoga förbättrar vår grundläggande balans, fysiskt, mentalt och emotionellt. Den höjer vår energi och ökar vår medvetenhet samt förbättrar rörlighet, muskelstyrka, hållning och kroppskännedom. Yogaträningen påverkar hela kroppen på många olika nivåer samtidigt; andning och lungor, muskulaturen, matsmälningsapparaten, körtel-, lymf- och nervsystemet och hjärnan.

Vi erbjuder flera olika sorters yoga i olika temperaturer. De tre huvudsorterna är Hot Yang, Varm Vinyasa & Varm Yin. De flesta klasserna är 60 eller 75 min. Alla klasser passar nybörjare (förutom ‘Tyst Hot Yang’) och är ett mycket bra komplement till varandra.

Från och med hösten kommer vi även erbjuda Kundaliniyoga, Varm Yogalates,  Terapeutisk Yoga, Slow Flow Vinyasa och då och då även MediYoga.

Hot Yang – är hot yoga och vår varmaste klass, liknande Bikramyoga (men lite svalare och lite kortare). Det är en dynamisk yogaform. Vi utför 26 olika poser och en-två andningsövning på 60, 75 eller 90 min i ca 35° värme. Värmen gör att vi blir mjukare och får en bättre och säkrare stretch för muskler, leder och bindväv. Vi minskar riskerna att skada oss eftersom vi är varma och värmen gör även att en utrensningsprocess startar där vi svettas ut toxiner (gifter). Dessutom tränar och stärker vi hela kroppen inklusive hjärta och lungor.

Varm Vinyasa – är också en dynamisk yogaform men här rör vi oss mer i ett flöde. Vi kopplar samman rörelser med andning och använder andetagen som ledsaga. Poserna och sekvenserna i dessa klasser kommer att variera. Vi börjar klassen med variationer på klassiska solhälsningar och sen fortsätter vi med mer statiska poser där vi har olika fokusområden från klass till klass. Salen är uppvärmd till ca 30°.

Slow Flow Vinyasa – En Vinyasa klass i ett lugnare tempo och med mer fokus på närvaro, grundning och andning. Vi lyssnar på kroppen och anpassar poserna efter våra individuella variationer och dagsform. Flödena är inspirerade av Viryayoga som är en yogaform framtagen av Nordiska Yogainstitutet och som är speciellt anpassad till nordiskt klimat och kultur.
Vi använder oss av block och props för att nå önskad effekt i varje pose.
Salen är uppvärmd till ca 28-29 grader.

 

Varm Yin – yin är motpolen till yang. I stillhet stannar vi länge i varje pose. De flesta poser utförs sittande eller liggande. Till skillnad mot de de mer dynamiska yogaklasserna så fokuserar vi här på att slappna av i musklerna så mycket som möjligt. Det gör vi för att få en djupare stretch och på så vis stärka vår bindväv, leder, ligament, senor och fascia. Vi får bort låsningar, blockeringar och hjälper kroppen att behålla ett så fritt flöde som möjligt. Yinyoga är ett väldigt bra komplement till all annan mer dynamisk träning. Salen är uppvärmd till ca 25°.

 

Kundaliniyoga – är en mjuk och samtidigt kraftfull yogaform som ger snabb effekt och som balanserar vårt energisystem. Vi kombinerar enkla rörelser med andning.
 De flesta kroppsställningarna i kundaliniyoga är relativt lätta att utföra. Du behöver inte vara vig eller i fysisk toppform för att kunna göra kundaliniyoga.
Fokus ligger på den mentala och andliga delen av yogan.
Salen är uppvärmd till ca 25°.

Varm Yogalates – En träningsform sprungen ur den klassiska pilatesen. En kombination av yoga, styrka och stretch i ett dynamiskt flöde. Övningarna genomförs i ett lugnt och kontrollerat tempo med mjuka och långsamma rörelser. Fokus är hela tiden på andning och kroppsplacering. Andningen leder rörelsen. I alla övningar tränar vi flera muskelgrupper samtidigt. I yogalates utför vi klassiska pilates övningar liggandes och sittandes på matta och stående hot yoga övningar. Rörelserna stimulerar muskler, senor och organ och är avsedda att stärka kroppen, förbättra styrkan, flexibiliteten, balans, hållning och koordination. Yogalates är bra för alla oavsett ålder eller träningsbakgrund. Salen är uppvärmd till ca 30°.

Terapeutisk Yoga – En lugn men effektfull yogaklass där vi utför poser i ett långsamt tempo och anpassar poserna till just din kropp och dagsform. Vi fokuserar på självläkning men även förebyggande av skador genom att balansera, stärka och mjuka upp. Passar speciellt dig som upplever att du har fysiska begränsningar, smärta eller skador. Salen är uppvärmd till ca 25-26°.

Morgonyoga – är en klass lite tidigare på morgonen. Det är en delvis dynamisk klass men i ett lite lugnare tempo där vi försiktigt väcker kroppen med meditations- och andningsövningar, några lugna solhälsningar och några enklare utvalda asanas (poser). En perfekt start på dagen och en klass som verkligen passar alla åldrar och nivåer. Salen är uppvärmd till ca 30°.

MediYoga – (medicinsk yoga) är en lugn och djupverkande yogaform där andningen är central. Det är enkla, mjuka och inkännande kroppsövningar/positioner, effektiv andnings- och koncentrationsteknik, avslappning och meditation.
Yogapassen är utformade så att alla, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna utöva dem. Övningarna utförs mestadels sittandes och liggandes. Salen är uppvärmd till ca 25°.

 

Yin for Insomnia – En klass lite senare på kvällen, speciellt för dig som lider av sömnproblem. Samma typ av klass som Varm Yin, men med fokus på poser som förbereder kroppen för sömn. Vi utför ett fåtal poser och stannar lite längre i varje pose, i stillhet. Vi utför poser som bla stimulerar melatoninutsöndringen i kroppen, melatoninet talar om för kroppen att det är dags att sova. Vi aktiverar även det parasympatiska nervsystemet (lugn och rosystemet) som innebär att hjärtverksamheten minskar, nivåerna av stresshormoner sjunker, “må-bra”-hormonet oxytocin ökar, matspjälkningsapparaten stimuleras och kroppens egna läkningsprocesser förbättras. Salen är uppvärmd till ca 25°.

Intro klass – Kommer finnas i schemat då och då, och kommer vara som en introduktion till yogan i allmänhet och Trosa Hot Yogas yogaformer i synnerhet. Vi kommer både berätta om yogaformerna men man kommer även få prova på några av de olika yogaformerna. Intro-klassen är en gratis yogaklass och framför allt tänkt till er som är nya till studion och hot yogan. Salen är uppvärmd till ca 30°.